Ghanees Pasen, oliebollen, bananenchips en Pito! - Reisverslag uit Wa, Ghana van Rianne tetering - WaarBenJij.nu Ghanees Pasen, oliebollen, bananenchips en Pito! - Reisverslag uit Wa, Ghana van Rianne tetering - WaarBenJij.nu

Ghanees Pasen, oliebollen, bananenchips en Pito!

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

28 April 2011 | Ghana, Wa

De afgelopen week is weer snel voorbij gegaan, hier volgt speciaal voor jullie, het thuisfront, weer een update.

Ondanks dat ik nog niet aan het werk ben in het ziekenhuis, vermaak ik me prima.
Oh ja het ziekenhuis, daar wilden we dus aan het werk maar het ziekenhuis hoort niet bij Child Support Ghana, zodra de directeur toestemming geeft kunnen we beginnen, het probleem is dat de directeur niet makkelijk voor een afspraak te strikken is, die heeft het druk druk druk… Maar daar komt verandering in, vandaag hebben we een afspraak en ik hoop dat we volgende week wel aan de slag kunnen! Maar we zien het wel het is tenslotte Ghana…

Dinsdag zijn Chrisje en ik mee gegaan naar Loggu om daar de plaatselijke bevolking te ondersteunen en te helpen met hun klachten. Rond deze tijd worden de shea-noten geplukt, daar maken ze bodybutter van, dit proces is lichamelijk erg zwaar werk (plukken,koken, pellen,drogen en olie uit stampen) nu hebben we dus erg veel oude gerimpelde vrouwtjes met body pain klachten vanwege dit zware werk. Die komen dus op het spreek uur in de hoop dat wij wonderen kunnen verrichten, we meten de bloeddruk geven paracetamol, multivitaminen en de week erop komen ze terug dat die pillen heel erg goed zijn omdat ze nergens meer last van hadden!
Het leest misschien raar wat ik hierboven beschrijf, maar op sommige momenten kunnen we voor ons gevoel maar een klein beetje helpen omdat de levensomstandigheden anders zijn dan wij gewend zijn, die vrouwtjes zouden eigenlijk niet meer moeten werken maar dat gaat hier simpelweg niet.

Hier in Ghana vieren ze ook Pasen en hoe…
1e paasdag ben ik met Chrisje en Trudy naar de kerk geweest, de baptistenmis begon om 10 uur en duurde tot een uurtje of 14:00. Er werd gepredikt in het Wali én daarna werd diezelfde preek ook in het Engels verteld, je hoort de preek dus 2 keer (dus je hebt pech als een preek 30min duurt..) Daarna begon het zingen, eentje door de microfoon goed hard en vals en de rest van de kerk probeerde het volume te overtreffen en ze staan allemaal te swingen, geweldige ervaring!
Er was ook een moment waarop iedereen elkaar de hand ging geven, dikke chaos in de kerk, iedereen liep overal naar toe tussen de stoelen door, ook werden er nieuwelingen voorgesteld maar gelukkig vielen wij niet op en hoefde we niet op te staan en ons voor te stellen. Tijdens het uitdelen van het brood vonden wij het wel weer prima en zijn we er tussen uit gepiept, genoeg kerk gehad voor 3maanden!
2e paasdag houden ze in Wa elk jaar een picknick. Dit werd gehouden op een groot terrein van een scholengemeenschap, wij gingen met de kinderen van Wa Yiri, de straatmeiden en de mama’s.
De picknick is een groot feest dat duurt van ’s ochtends tot diep in de nacht, er was een dansvloer, karretjes met drinken en veel vrouwen met etenswaar op hun hoofd.
Er waren verschillende lekkere dingen te koop zoals oliebollen, stroopsnoepjes, zandcakejes en bananenchips, dus Chrisje en ik hebben even inkopen gedaan want veel van deze lekkernijen zijn niet makkelijk te vinden als ‘boodschappen’ gaat doen hier in Wa.
Voor sommige mensen was deze picknick ook een goed excuus om de zelfgebrouwen drank goed tot zich te nemen, Pito!
Onze mama’s hielden er ook wel van om een grote kalebas in een teug leeg te drinken, ik heb het ook geprobeerd en ik vind het een beetje naar bedorven bier met een hoog alcohol gehalte smaken, niet echt lekker.
De Pito is ook de reden waarom het ’s avonds nogal eens onrustig kan zijn bij dit soort feesten, dus wij zijn met de hele groep weer op tijd vertrokken. Het was wel een gezellige dag!

Na heel wat vragen van het thuisfront zal ik dan nu even een omschrijving geven wat er hier zoal te eten valt, en waar we dat kopen.

Er zijn hier géén supermarkten, hier in Wa staan wel overal langs de weg een soort containers (in NL staan ze op bouwplaatsen ) die als winkeltje dienen en waar ze vervolgens overal hetzelfde verkopen ook als staan er 12 op een rij. In die winkeltjes kunnen we het volgende kopen; bouillon blokjes, tomatenpuree, crackertjes, koekjes, wit zoetig bood, eieren, ijsjes!, vis in blik, soms gekoelde drankjes, blokzeep, soms schoonmaakmiddel, tandpasta en nog een paar voor ons onherkenbare dingen.

We kunnen dagelijks naar de markt, maar om de 6 dagen is het marktdag en dan is het veel drukker. Op de markt kopen we de aanwezige groenten en fruit (het is nu droogseizoen dus dan is er minder aanbod) maar nu hebben ze; kleine gele aubergine, soms sinaasappelen, worteltjes, kool, knoflook, soms sperzieboontjes, ui, sla, lenteui, heel veel Yam (soort aardappel), tomaten, bittere komkommers,paprika’s, bananen, kleine ananasjes, steeds minder mango’s, rode pepers en dat was het wel zo’n beetje geloof ik, we eten eigenlijk steeds dezelfde groenten maar we proberen daar wel genoeg van te eten om toch een beetje ‘gezond’ te eten.
Op de markt verkopen ze ook grote zakken rijst of pakjes spaghetti, heel veel kruiden, stinkende gedroogde vis, stukken vlees, schoenen, bekers, heel veel lappen stof.
Dat alles ligt de hele dag in de snik hete zon, soms is het goed zoeken naar goed uitziende groenten en de andere dag is het er in overvloed…telkens maar weer afwachten.

We koken vaak met z’n zessen uit het hostel samen, dan eten we rijst, spaghetti of yam met de groenten of maaltijdsoep. Pannenkoeken bakken kan ook of als we lui zijn kunnen we ook nog naar het Upland hotel hier in de buurt daar hebben ze soms spaghetti met kaas! Of iets meer betrouwbaar vlees. Heerlijk :) hoe blij een mens kan zijn met kaas…
Maargoed, er is genoeg te eten alleen een beetje eenzijdig.

Het water bestellen we hier bij een soort ‘fabriekje’ wat water levert waarvan we kunnen douchen, maar ook halve liter zakjes water wat gezuiverd is en dus goed voor onze Hollandse buikjes. Maar ze hebben ook frisdranken en bier en sterke drank wat verkocht word in kleine zakjes, dus zat worden kunnen we hier ook al!

Zaterdag gaan we met de kinderen van Wa Yiri en de straatmeiden Queensday vieren, we willen allerlei Hollandse spelletjes met ze gaan spelen, we hebben uitnodigingen opgehangen en verteld dat ze in het oranje moeten komen, de kinderen lopen nu al in oranje T-shirts rond, dus volgens mij hebben ze er wel zin in!

En er staat weer een tripje op de planning, goh wat hebben we het hier toch zwaar…
zondag tot en met dinsdag willen we naar Mole National park gaan samen met Yvonne en Lis en familie van Lis die op dit moment hier zijn.
In Mole National park hopen we olifanten te kunnen spotten…

Iedereen in Nederland veel plezier met Koninginnedag, hopelijk hebben jullie net zo’n lekker weer als wij hier.

Link voor foto’s: https://picasaweb.google.com/111235721715730330307/Pasen?authkey=Gv1sRgCM-SkIOph-X7CA&feat=directlink

Ps. Vera en Paul bedankt voor jullie paas kaartje, hij is de dag na Pasen aangekomen, super leuk!

• 28 April 2011 - 17:56

Marjo:

Ik wil wel oppassen als je moet werken.
    Wat een scheetje.Groetjes marjo

• 28 April 2011 - 18:00

Mike:

Heey Dames!

Super leuk weer een nieuw verslag!
    Jullie vermaken je prima daar zo te lezen ;)
    En pasen daar... Heel anders dan hier in NL, maar het heeft ook wel een mooie ervaring toch ;)
    Hopelijk kunnen jullie ook snel in het ziekenhuis aan de slag.

Geniet er van! Ga hier alvast de oranje spullen voor de dag halen.

Groeten Mike

• 28 April 2011 - 18:40

MAM:

Ha schat

Eindelijk weer een berichtje van je op deze site, en je bent de zaterdag vergeten, ha ha!(naam geving)
    Maar jullie vermaken je wel, al werk je dan niet in het ziekenhuis.Toch hoop ik, dat je snel in het ziekenhuis aan de slag kan,je bent daar tenslotte voor gegaan. Heel veel plezier met Koninginnedag,zien daar de foto s wel van verschijnen.En daar hebben we straks weer een verhaaltje van!!!
    Nog niets aan gekomen???
    Enne.. de foto s,niet onder weg
    al zitten snoepen?
    Doe maar ...wat een scheetje..om op te vreten... van mij mag het!!!
    Zal ook wel een dolle boel zijn wanneer ze met zijn alle in de bak van de Pick-up zitten.
    Nou tot het volgende verhaaltje, maar weer ,heel veel plezier in het Mole nationaal park!!!!!!!!!!!! Ik hoop voor jullie dat je de Olfanten te zien krijgen.

Dikke knuffel en xxxx
    Mam

• 28 April 2011 - 21:42

Charlotte:

Heej rianne,

Super leuk!!! Klinkt gezellig! Echt ik ben zo jaloers. Het lezen van je berichtjes blijft erg leuk. Ik hoop echt voor je dat je de olifanten gaat zien joh...
    En dat eten. Dat zal wel even wennen zijn. Dat is improviseren met al die rotte vis en vlees op de markt :P..
    In ieder geval heel veel plezier op jullie tripje. Ik kijk al naar je volgende berichtje uit.

Kus Charlotte & ook van Pepijn

• 29 April 2011 - 11:23

Gabri:

Hoi Rianne,
    ik lees jouw verhalen telkens met een glimlach. Jij schrijft heel leuk namelijk. Maar bij dit verslag moest ik even echt lachen. Dat gedoe daar in de kerk, het vlees en vis naast die schoenen, enzo. Die Pito... Je hebt het daar echt naar je zin!!
    Ook leuk dat je er steeds meer mensen leert kennen. Doe ze maar de groeten uit Nederland van mij.
    Het is hier trouwens best lekker weer met een graad of 18 tot 20 qua temperatuur.
    Groetjes, Gabri . . .

• 01 Mei 2011 - 09:14

Aniek:

Wat een schatje dat meisje!
    Wat een leuke verhalen en mooie foto's.
    Hoe was Koninginnedag daar!? Gaaf dat jullie olifanten gaan bekijken.
    Ik hoop dat jullie snel terecht kunnen in het ziekenhuis, ,maar al dat reizen en die mooie plekken bekijken is ook gaaf!
    Veel plezier met alles wat jullie nog gaan doen. Ik blijf jullie volgen!
    Groetjes Aniek

• 06 Mei 2011 - 07:43

Maartje:

Heeej!

Weer een leuk nieuw verhaal!!
    Ik hoop dat jullie ondertussen aan het werk zijn in het ziekenhuis;) en zo niet..dan maar lekker genieten van alles wat jullie kunnen doen!
    Tip:P: Hebben jullie niet die la vache qui rit in overvloed in de 'winkeltjes' ? Dan het brood roosteren in de koekenpan en de smeerkaas erop doen..lekker;) of die door de pasta doen..haha!

Ben heel benieuwd hoe Mole is geweest en of jullie olifanten hebben gespot:D!

liefs
    Maart

• 07 Mei 2011 - 08:35

Linda En Luuk:

Dag Rietje!!
    Hoe gaat het daar? Volgens mij vermaken jullie je daar wel!.
    Vandaag wordt het hier 28gr. dat is niks tegenover jullie, maar toch ;)!
    Koninginnedag en bevrijdingsdag zitten er alweer op! Hoe was jullie koninginnedag??
    We krabbele je nog :D :D
    Veeel plezier daar!!

XXX luuk en Lin

• 07 Mei 2011 - 16:39

Tineke:

Hey Rianne!!

Wat 'n leuk verhaal weer! Volgens mij vermaken jullie je inderdaad prima daar ;)
    Wat leuk dat jullie Koninginnedag hebben gevierd! Hier was het ook lekker weer, alleen iets minder warm dan bij jullie ;)
    Ben benieuwd hoe je tripje was!

xx Tineke