jeepsafari ! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rianne tetering - WaarBenJij.nu jeepsafari ! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rianne tetering - WaarBenJij.nu

jeepsafari !

Door: rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

21 Mei 2007 | Suriname, Paramaribo

(16 Mei)

Hallo, nu krijgen jullie waarschijnlijk 2 berichten tegelijk te lezen, want het vorige was er blijkbaar maar voor de helft opgekomen. Internet heeft er namelijk uitgelegen, in heel Suriname, dus dat wel vervelend, maar het begint nu een beetje terug te komen… waarschijnlijk heb ik nu mails, waarom ik niets laat horen, nee ik was jullie niet vergeten ik kon niet mailen!!
Ik heb weer een tripje gedaan dit weekend, afgelopen Zaterdag zijn we op jeepsafari geweest. En wat voor een!
Wat kun je in 1 dag veel mee maken als je met een jeep gaat rijden over bauxietwegen  maar we zijn wel weer thuis gekomen!
We werden met 2 jeeps opgehaald, en we zouden weer met dezelfde groep gaan als we mee naar Matapica waren gegaan. Nadat iedereen in de auto’s zat, zijn we eerst richting het vliegveld zanderij gereden en dat is zeker al een uur in de auto zitten, toen hebben ze daar inkopen gedaan voor die dag en begon het avontuur… maar eerst nog een politie controle, en 1 van de chauffeurs bleek geen rijbewijs bij te hebben, het begon al goed! Doordat die meiden in die auto zo lief keken mochten ze toch nog door rijden gelukkig hehe.
Onze eerste bestemming van die dag was colacreek, een aangelegd stukje rivier voor de Nederlandse militairen in die tijd, maar nu is het openbaar. We reden erheen over een bauxietweg, een rode hele stoffige weg met heeeel veel kuilen en bulten, en we konden gewoon niet stil zitten in die auto! Je werd van de ene kant naar de andere kant geschut, en ik had mazzel want ik zat in het midden dus kon ik mijn hoofd alleen aan het dag stoten, en niet aan de ramen. Maar ineens stond onze jeep stil… vast in de modder. En de andere was al doorgereden, en onze chauffeur had het nummer niet van de andere en hij kreeg de auto er met geen mogelijkheid uit, zelfs niet met de 4wielaandrijving!
Daar stonden we dan, in de hete zon op een stoffig weggetje ergens in het binnenland, en onze chauffeur maar proberen om die jeep er uit te krijgen, maar hij kreeg het niet voor elkaar. Uiteindelijk kwam de andere jeep terug en die heeft ons met veel moeite eruit getrokken nadat het sleeptouw ook nog eens kapot sprong.
Oke, wij weer verder, colacreek was heel mooi, maar we moesten eerst met die jeeps ook nog over een eng gammel bruggetje heen. Ik ben bij colacreek niet gaan zwemmen omdat we er maar een half uurtje bleven. Toen we verder gingen hebben Kim en Peggy nog proberen om in de jeeps te rijden maar dat hebben ze toch maar over gelaten aan anderen. Nu gingen we op weg naar Babunhol (ik weet niet of je het zo schrijft, maar zo spreek je het uit) en nu zaten we pas echt op een grote bauxietweg, de affobakkaweg. Ik denk dat we wel zeker 1,5 a 2 uur hier gereden hebben en op een gegeven moment had ik eigenlijk wel genoeg van dat geklots de hele tijd en ik had geluk… de jeep deed niets meer hahaha en natuurlijk was de andere jeep weer uit het zicht!
Onze chauffeur weer in het zweet onder die motorkap want hij kreeg hem niet meer gestart, daar was het wel verlaten, geen bewoonde wereld, alleen hutjes van boscreolen langs de kant af en toe. Na 2 jeeps stopte er eindelijk een andere die ons heeft geprobeerd aan te trekken maar dat lukte niet.. uiteindelijk bleek het probleem het kabeltje van de accu te zijn (of zo iets) en konden we na een half uur weer verder rijden, maar wij hadden er wel lol, tuurlijk hadden wij dat weer he, zo iets met die jeep. Maar we hadden al een knappe bosneger gespot, dus vonden we het niet zo heel erg haha.
Wij weer verder met dat ding..komt de andere jeep halverwege weer op ons af rijden, en wij allemaal zwaaien, “niks aan de hand gewoon rijden anders start ie straks misschien niet meer”.
Nadat we weer goed onderweg waren en blijkbaar net iets voor de afslag van babunhol, knalt er iets van de jeep af en we hoorden zo “klang,klang” wij schieten keihard in de lach en we dachten dat het de uitlaat was (behalve de chauffeur die was ons ook beu volgens mij net zoals de auto) maar het bleek de extra achter bumper te zijn van die jeep die was afgebroken, dus toen heeft hij hem maar vast geknoopt met het kapotte sleeptouw, en wij zaten prinsheerlijk alweer in de jeep te wachten tot we verder konden gaan.

Toen zijn we aangekomen in Babunhol (toch wel) en het was daar echt super mooi! We hebben gezwommen in de Surinamerivier omringt door de bush. Heerlijk!
Maar we hoorden de regen aankomen dus wij met z’n allen na een uurtje weer die jeep in, in de hoop dat er niks meer zou gebeuren, maar meteen toen we weer op die bauxietweg zaten, knalt de andere kant van die bumper eraf en kon hij hem zo in zijn laadbak leggen. Wij vonden het steeds grappiger worden die auto haha, je kan je misschien wel voorstellen nu wat voor weg het was en dat het niet goed voor de auto’s is!
Maargoed het was al een uur of 6 en we wilden ook nog langs een indianendorpje wat bekend stond om het pottenbakken en mooie klei kunst, maar daar aangekomen bleek het een uitgestorven iets te zijn, en de pottenbakker was blijkbaar op vakantie, dus er was niet veel te zien. Maar hoe die mensen daar leven!! Onvoorstelbaar, en vooral met die onweersbui die erop volgde toen we weer terug reden richting zanderij / Paramaribo, het hele zandweggetje nog dichter in de bush was een grote rivier binnen een kwartier.
En toen vonden we het niet meer zo grappig dat we in die jeep zaten, want het werd al donker, en als we daar vast stonden.. dan kwamen we er niet meer zo snel uit eigenlijk… Maar we zijn veilig aangekomen met weer een ervaring rijker!! Wat je toch allemaal niet mee kunt maken!?

Doei doei!!

(21 Mei)

Nu nog even een update erbij doen!
Vorige week mijn laatste stage week gehad op de kraam afdeling en ik moest op mijn laatste dag een speech gaan houden over hoe ik het heb gevonden op die afdeling, nou echt heel fijn dus, morgen heb ik mijn eindevaluatie daarvan dus dan heb ik het grootste gedeelte er al weer op zitten! Vandaag precies over een maandje heb ik mijn laatste stage dag al weer!
En verder heb ik dit weekend niet zo heel veel uitgevoerd omdat ik vrijdag roti heb gegeten die er weer kei hard uitkwam aan alle kanten, zeg maar dus dat was minder!
Maar vandaag na een dagje nog thuis te zijn gebleven gaat het weer beter, dus geen zorgen daar aan de andere kant van de wereld :P
Maar we zijn zondag nog wel naar een bijzonder feestje geweest, wat je als stagiaire hier bijna niet mee maakt blijkbaar. We zijn met onze huisbaas naar een koto danci geweest, dat is dus een feest in surinaamse klederdracht, en wij zijn ook in “ klederdracht” gegaan hehe foto’s hiervan komen nog mensen!
Maar het was heel leuk om te zien hoe die mensen en dan vooral de vrouwens in die uitgedoste jurken tekeer gingen, en maar gillen en dansen! En heel veeel eten! Dat was het eerste wat ze zeiden toen we daar aankwamen, ze kenden ons niet en ze vonden het heel leuk dat we op haar 50ste verjaardag waren gekomen, maar we moesten maar snel beginnen met eten want we liepen al een ronde achter.. nou daar moest ik dus niet aan denken haha! Maar het was heel gezellig.
En aankomend weekend gaan we naar brownsberg, dat moet een van de mooiste plekjes zijn van het binnenland.. dus daar krijgen jullie binnekort ook weer wat over te lezen!
En nu ga ik dit ook even op de site gooien zodat jullie weer helemaal bij zijn, want internet doet het weer gelukkig 
Groetjes!!

En Boris en Andjin alvast gefeliciteerd he!!
En mensen blijf berichtjes plaatsen dat is echt leuk om te lezen vanuit hier ! Bedankt!

  • 22 Mei 2007 - 06:44

    MarTijn:

    hahaha :D wat een ervaring met die jeep! gelukkig ben je nog heelhuids terug gekomen ;) x marTijn

  • 22 Mei 2007 - 09:44

    Gabrix:

    Hoi Rietje,

    Hehe, eindelijk weer eens een berichtje van Rianne, ik begon je al te missen. Leuk dat je ergens geweest bent waar ons pap in 1980 ofzo ook eens geweest is, in Colacreek.
    Suriname is een echt vakantieland, zeker zoals jij dat allemaal beleefd en beschrijft.
    Ga zo door!!

    Gabri . . .

  • 24 Mei 2007 - 13:41

    Mam:

    HA SCHAT

    Gedeelde smart is halve smart ,zeggen ze dan. Jij weet waar dit op slaat,maar het is wel lief van Kim ,dat ze met je mee ging doen(grapje). Ik ben blij dat het weer beter gaat.Ik mail nog ,doei.

    Mam

  • 29 Mei 2007 - 20:58

    Jos & Edith Heefer:

    Hoi Rianne, Ik heb je e-mail adres gekregen van Toon & Ria en we hebben je site even bekeken en gelezen. Heel interessant allemaal en zulke dingen is maar voor weinig mensen weggelegd.Ik heb ook heel veel bewondering voor zulke mensen als jij. Je moet het tenslotte allemaal maar doen daar zonder het thuisfront en je vrienden van hier. Maar alles wat je al gedaan hebt daar is een belevenis apart. Daar kun je nog een heel leven lang herinneringen over ophalen en zo'n dingen zullen wij hier niet meemaken. Geniet er zoveel mogelijk van want het duurt nog maar even. De foto's zien er hartstikke leuk uit en we hopen dat je er nog veel plezier en wijsheid mag opdoen. We houden je nog in de gaten via de site en we zien je gauw weer terug.
    groetjes Jos & Edith & Tommy



  • 31 Mei 2007 - 07:52

    Tante Jeanne:

    Rianne, ik begijp dat je het erg naar je zin hebt.
    Ga zo door.


    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rianne

Ik ga voor 3 maanden naar Wa, in Ghana, om vrijwilligerswerk te doen als verpleegkundige samen met mijn enthousiaste collega'tje!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 36069

Voorgaande reizen:

07 April 2011 - 10 Juli 2011

Child support Ghana

01 April 2007 - 02 Juli 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: