lang bericht! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rianne tetering - WaarBenJij.nu lang bericht! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rianne tetering - WaarBenJij.nu

lang bericht!

Door: rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

20 April 2007 | Suriname, Paramaribo

Hallo Hollandse Bakra’s!
Fawaka ?!

Ik heb de vorige keer maar heel even de tijd gehad om een berichtje te plaatsen op mijn site, maar deze keer hebben jullie een lang bericht van mij… ik typ dit nu nog in onze kamer op de laptop, en plak ik het op de site, zo heb ik ook meer tijd om al die mailtjes te lezen!
Maargoed, ik was geëindigd bij mijn eerste stage dag, dat was wel wennen, nu nog steeds hoor na 4 stage dagen, maar dat kan ook niet anders.
Ik wordt wel heel vriendelijk opgevangen en ik heb echt al wel veel geleerd in die paar dagen tijd.
Mijn dag programma ziet er ongeveer als volgt uit:
Heel vroeg opstaan om half 6, Nederlandse tijd om half 11 en dan mezelf onder de koude douche zetten, dan snel eten en samen met Kim naar het ziekenhuis fietsen, onder begeleiding van gefluit op straat. En op de afdeling gaan ze een dag tekst voorlezen uit een bijbeltje en dan beginnen we met de rapportage’s lezen en het overschrijven van bijzonderheden…
En dan worden de “taken” verdeeld, dan merk je hoe taakgericht ze hier nog wel werken, de ene keer ga ik beginnen met iemand wassen, en de andere keer met bedden dekken, maar ik zorg er wel voor dat als er interessante dingen zijn voor mij dat ik er met mijn Hollandse neus boven op sta!
Dinsdag en donderdag zijn de OK dagen en toen heb ik mee geholpen met de patiënten voor te bereiden (schortje aan, plastic kussen), en mensen krijgen een stuk tape op hun boven arm geplakt waarop de naam staat, wat voor OK ze krijgen en van welke arts enzo, dus die moet je ook op plakken. En toen ben ik de hele dag druk bezig geweest samen met een collega om patiënten naar de OK te brengen en ophalen . En daarna ben ik druk bezig met de controles in de gaten houden, en rapporteren.
En om 13 uur is het, schaften! Dan gaan we warm eten beneden, op zich is het best lekker, hier krijgen we tenminste echt Surinaams eten, en niet die vieze noodles die wij proberen klaar te maken hehe.
Vandaag heb ik moksi alesi op (gebakken rijst met een groente) en vis met heel veel graten dus die heb ik laten liggen.
En tot nu toe, telkens als ik na de pauze weer op de afdeling kom is er niks meer te doen, en zie je collega’s ook rustig een krantje zitten lezen op een kamer die niet bezet is, of ze zitten in het keukentje te eten, of gewoon tv. te kijken.. en om 14 uur wordt er weer een tensie/ temp. ronde gedaan, en dan zit ik echt te wachten tot het drie uur is, dan ga ik meestal in de baby kamer kijken naar de pasgeboren Surinaamse spruiten. Want de baby kamer is een aparte kamer, op de afdeling liggen wel zwangere vrouwen maar ook vrouwen die een operatie krijgen aan de baarmoeder, of het verwijderen daarvan of wat met de baarmoeder te maken heeft.

Zo nu zijn jullie een beetje op de hoogte van wat ik hier de hele dag uitvoer op mijn stage, volgende week ben ik weer de enige bakra op de afdeling, vandaag hebben de andere drie stagiaires hun laatste dag gehad, maar ik vind het wel gezellig met mijn Surinaamse collega’s.
Ze denken trouwens dat hier alle Nederlandse stagiaires van dezelfde school, dezelfde stad en dezelfde wijk komen… en dat wij alle Surinamer kennen die in Nederland wonen en die zij ook toevallig kennen.








En nu is ons eerste officiële weekend begonnen en gaan we vanavond naar Broki waar we lekker Surinaams gaan eten, en waar we de andere stagiaires ook nog gaan zien, en morgen gaan we stadten en wil ik een pangi gaan kopen, dat is een Surinaamse doek voor in je haren of om je lijf, maar dat is wel handig voor als we volgende week naar het binnenland gaan.

Ja mensen we hebben nu zeker besloten om volgend weekend eens weg te gaan, en nu voor deze keer gaan we dus wel, want we zijn bang dat als we langer wachten we te weinig weekenden over hebben en we niet alles kunnen gaan zien wat we willen gaan zien :P We hebben het er maar druk mee he, met dat stage lopen hier…
En zondag gaan we naar white beach, waar we lekker gaan zwemmen, dus maar hopen dat er geen tropische regenbui langskomt, zoals de laatste paar dagen wel meer is.. en zondag avond gaan we naar een reggae bandje kijken dat hier in Paramaribo optreed.

Zo, nu zijn jullie weer helemaal op de hoogte en gaan Kim en ik sopi tanta’s uithangen :P
(Paul zoek maar op wat dat betekent haha)

Mo syi! Xx Rianne


Weekend up-date:
Hallo nieuwsgierigen ik heb het bericht niet kunnen plaatsen en ik denk dat het nog even gaat duren omdat we deze week na het werk niet echt tijd hebben voor naar het internet café te gaan, omdat we toch ook maar eens iets aan school moeten gaan doen :P
Maargoed tussen het muggen weg slaan van mijn lijf door, typ ik even hoe ons weekendje is geweest. Vrijdag avond zijn we dus naar Broki geweest en ik heb eerst Kim ingemaakt met een potje poolen, en tafel voetbal, en daarna zijn we maar eens mee gaan doen met het karaoke. Dat begon heel langzaam op gang te komen, maar uiteindelijk was het super gezellig en zijn Kim en ik van onze groep het langste gebleven.
Ze hebben zelf “de sjonnies” en Guus meeuwis gedraaid, en daarna ging iedereen en ook wij los op salsa muziek.. toen rond half 2 waren we toch wel moe en gingen we een taxi bestellen, maar we moesten zo lang wachten dat we zo iets hadden van, ja daag, we gaan mooi door met dansen en we zien wel wanneer we naar huis gaan…nou niet dus, de taxi was er (we hebben telkens hetzelfde taxi bedrijf wat half Suriname volgens mij ook gebruikt) en wij waren de enige die een tijdje bij de deur hebben staan wachten, en dat was natuurlijk weer de enige “rasta bakra” dus ja ik was herkend… we waren aangesproken dat we die taxi niet konden laten staan, wat we stiekem dus wel van plan waren omdat we nog ff wilden blijven haha, maar toen zijn we toch braaf met die taxi chauffeur mee gegaan. En de volgende dag zijn we naar het centrum gegaan om te shoppen, we hebben samen met Ilja, en Malou (2 andere van onze school) 1 straat door gelopen en toen hadden we het gehad!
Het was echt zo druk in die straat, en met over het algemeen allemaal mannen, naar mijn gevoel tenminste! Want we werden overal na geroepen en aangesproken met weet ik wat allemaal niet, en ook niet altijd ff “netjes” zeg maar, dus ik was het beu met die Surinaamse mannen hier! En toen zijn we naar huis gegaan..maar ondanks dat toch een gezellige middag gehad hoor, niet dat iedereen thuis zich meteen zorgen gaan maken ;)
En zaterdag avond heb ik Kim mee uit eten genomen omdat ze jarig is geweest Donderdag, we zijn lekker naar het pannenkoeken en poffertjes huis geweest.Echt super lekker! Het was wel niet typisch Surinaams, maar er was ons aangeraden om daar ook eens te gaan eten… dat hebben we hier nog niet gedaan he? eten…hehe
En Zondag zijn we met ons stagiaire clubje zeg maar, naar white beach geweest, ons eerste uitstapje, waarvan er hopelijk nog meer volgen.
Een kennis van de huisbaas van de andere vier meiden doet wel vaker van die uitstapjes met haar busje, en zij kookt dan voor de groep (alweer eten, ik zal het voortaan maar achterwege laten denk ik) dus wij heel gezellig in dat busje op weg naar het aangelegde strandje langs Suriname rivier… wat voelde ik me een blanke zeg! onderweg daar naar toe, jeetje.
We waren eigenlijk nog niet echt in het buitengebied geweest, het was maar een half uurtje rijden, maar je kunt dan zo duidelijk het verschil zien van arm en rijk! Hier in de stad ook wel, maar je ziet buiten de stad zoveel kleinere hutjes, en bouwvalletjes, maar er staat bijna overal wel een auto voor de deur.. maar toch, ik zat zo naar buiten te kijken ondertussen dat we er heen reden, en ik dacht van hoe verwend wij in Nederland wel niet zijn, met alles op de hoek van de straat zitten, en vanzelfsprekend een huis hebben en eten en gewoon de zekerheid… en als we de tripjes gaan doen die we nog willen gaan doen, geven wij gewoon een maandsalaris uit aan zo’n weekendje van wat de mensen hier verdienen, echt ernstig gewoon!
Maarja van de andere kant denk ik dan ook weer, we zijn hier maar 1 keer en ik wil dat allemaal wel heel graag zien.
Maargoed op white beach hebben we lekker liggen bakken in de zon, en ik heb gezwommen in water op ongeveer een halve meter afstand van piranha’s! Er was een groot stalen net gespannen dat die “bijtende vissen” op afstand hield, en later kwamen we er achter dat het dus piranha’s waren, griezelig idee, maar ik heb al mijn tenen nog dus niks aan de hand 
En tegen een uur of 2 begon het kei hard te gieten, echt die hebben we regelmatig nu, die tropische stortbuien, maar toen gingen we lekker door met zwemmen, dat was wel heel grappig. Maar toen begon het te onweren en toen renden al die bakra’s het water uit, en we werden heel hard uit gelachen haha, maar het is wel goed, eerst die piranha’s en dan nog zwemmen met onweer, niet te gevaarlijk worden he?!
En toen we terug waren konden we over huizen naar beneden want we hadden ’s ochtends afscheid genomen van onze onderburen, die gingen weer terug naar Nederland.
Dus toen konden we naar beneden en dit paradijsje betreden, we hebben echt zoveel ruimte nu! Drie slaapkamers, met 2 persoon bedden er in, dus ik heb lekker veel ruimte om te slapen, en een grote keuken, wel met een overbevolking aan mieren, maar dat is gezellig.(had ik het net over de luxe in Nederland?)
We hebben ook een lading gekko’s dus dat kan er ook wel bij, welkom in Suriname.
Maar de foto’s komen nog op de site, als we deze week op internet zitten hoor!

Ik heb trouwens vandaag al een verantwoordelijk dienst gedraaid (verantwoording van de dag van de halve unit) en dat ging super  En ik heb ook al een kolibrie in het echt gezien, echt wel raar eigenlijk, gewoon in de tuin van het ziekenhuis!

Maargoed mensen ik ga nu slapen, want het is al half tien ofzo en morgen moet ik weer om half 6 opstaan.En morgen avond wordt het ook weer laat want dan gaan we naar salsa les kijken en ons inschrijven ( deze keer echt)

 Mam doe jij oma nog de groeten en de rest van de familie die het niet leest? En feliciteer je haar alvast van mij met een dikke kus!
 En Gard nog gefeliciteerd he ;)
 En Madje, nog een keertje, super veel plezier in Engeland he?!

Tot mailz!x














 19 april
Nu ben ik toch nog steeds niet op internet geweest deze week en moeten jullie deze berichten maar achter elkaar gaan lezen!
Deze week ben ik eigenlijk gewoon weer druk bezig geweest met het werken in het ziekenhuis, weer veel bij geleerd en gezien.. maar nu is het weer lekke weekend, we werken namelijk maar van Maandag tot Vrijdag, omdat de vrijdag hier voor alle stagiaires uit het ziekenhuis staat voor werk dag. Maar ik heb nu net al mijn werk af gekregen voor school, dus voor ons is het morgen al weekend .
Morgen gaan we boodschappen doen, en naar het internet café (eindelijk zullen jullie denken) en proberen de nieuwe foto’s er op te krijgen die we hebben gemaakt.
En daarna willen we nog de stad ingaan omdat we blijkbaar de vorige keer in de verkeerde straat zijn gaan ‘winkelen’. En zaterdag gaan we met een groepje naar Sint Leonsberg fietsen waar we dan de rivier overvaren en New Amsterdam gaan bekijken.
En Zondag hebben we nog niets gepland maar uitslapen lijkt me geen slecht idee, want om half 6 opstaan is best vermoeiend (4 hele dagen lang hehe)

Maar mensen nu ga ik niets meer typen anders is het straks te lang en kan ik het allemaal niet meer op mijn site plaatsen!
Xxxx

  • 20 April 2007 - 17:31

    Boris:

    hey rian,
    tof tof tof!
    erg fijn om te horen dat je 't leuk hebt!
    berlijn met de band was ook supertof, echt een supervet weekend, kreutzberg is een supertoffe wijk en erg inspirirernt.
    en engeland gaat door! yes! je hoort 'r nog wel van!
    viel spasss!

    Bor.

  • 20 April 2007 - 20:14

    Jeanne Pibiri:

    Heey Rianne,
    Ook effe een berichtje van mij.Zo te zien en te lezen heb je t verschrikkelijk naar je zin daar.Haha,zijn ze echt zo erg de jongens daar?Laat lekker gaan en trek je er gewoon niks van aan.Gewoon lekker je ding doen en dan komt alles goed.
    Nou,nog heel veel plezier en een fijne voortzetting van je stage in t verre Paramaribo.
    Groetjes van je oude buuf,Jeanne

  • 21 April 2007 - 06:10

    Rogier En Femk:

    Hoi Rianne,
    fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt daar en dat het allemaal zo leerzaam is. Blijf lekker genieten en blijf vooral berichtjes plaatsen, erg leuk om te lezen!

    Groetjes vanuit Maassluis!

    Rogier en Femke

  • 21 April 2007 - 08:11

    Gard:

    hey rianne,

    vet zeg daar als ik dat zo lees.

    wel de bom dat je aan mijn verjaardag hebt gedacht.

    nau nog veel plezier daar.

    Gard

  • 21 April 2007 - 10:08

    Wendy:

    Heej rianne..

    echt een vet lang verhaal..
    ik heb je een mail gestuurd over de
    niet rokers campange
    Ik hoop dat je nog een fijne tijd hebt daar...
    Ik zal je misse...

    x wendy

  • 21 April 2007 - 11:07

    Linda:

    Hee rianne..

    Nou zeg...jij kunt je daar wel vertoeven... Mooi dat strand zeg..
    Nou succes weer de komende tijd..
    Kus lin

  • 21 April 2007 - 12:53

    Joery:

    Hallo Rianne, nu pas lees ik heel jou reeks verhalen en berichtjes. Ik krijg namelijk geen mail in mijn box als jij iets nieuws geplaatst hebt. Maar leuk om te horen dat je het erg naar je zin hebt. Beetje jaloers ben ik wel, niet dat ik ook iedere dag om 6 uur op wil staan en in een ziekenhuis wil werken maar die piranas lijken me wel erg spannend en dat wil ik dan ook he, je kent mij. En salsa dansen is ook leuk en gezellig. Veel plezier nog en profiteer ervan. Groetjes Joery.

  • 22 April 2007 - 08:37

    MarTijn:

    tjie wat een verhalen hehe :D maar klinkt allemaal erg goed! :p enjoy! x marTijn

  • 22 April 2007 - 14:20

    Femke En Lilian:

    heey rianne,

    Fijn om te horen dat je het zo goed naar je zin hebt.RSW was erg gezellig maar wel koud!!
    Femke heeft haar eerste kampervaring overleefd.!!!

    xxx Lilian en Femke.

  • 23 April 2007 - 18:22

    Gaab:

    Hoi Rianne,
    Jij hebt het daar echt naar je zin !!
    prachtig zoals je dat daar allemaal beleefd.
    inderdaad zijn Lilian en Femke mee op RSW geweest. Overdag was het lekker warm, wel 22 graden en 's nachts vroor het licht. We hebben 's nachts dus echt liggen rillen van de kou, zo in ons tentje. Waarschijnlijk kun jij je dat nu helemaal niet voorstellen. Onze scouts zijn trouwens 27stes geworden van de 46.

    Bak ze bruin, en tot op het zomerkamp,

    xxx Gabri . . . xxx


  • 24 April 2007 - 14:30

    Paul B:

    Heej rietje,

    Leuk om je verhaaltjes zo te lezen sorry dat ik niet eerder van me heb laten horen maar was de site kwijt.
    Met de welpjes gaat ook alles goed, afgelopen zaterdag jumpstyle geleerd was erg leuk. Ik zal binnenkort al je verhalen nog eens terug lezen.

    Groetjes paul en van de welpen uiteraard

  • 24 April 2007 - 14:39

    Mieke:

    he rianne
    leuk om te lezen hoe leuk jullie het daar hebben
    en leuk is het zeker om op jouw en kim site te lezen want alle verhalen en fotoos komen overeen maar toch zijn er steeds andere details
    meiden geniet van je stage daar en veel liefs


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rianne

Ik ga voor 3 maanden naar Wa, in Ghana, om vrijwilligerswerk te doen als verpleegkundige samen met mijn enthousiaste collega'tje!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 36073

Voorgaande reizen:

07 April 2011 - 10 Juli 2011

Child support Ghana

01 April 2007 - 02 Juli 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: