Bijna een maandje.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rianne tetering - WaarBenJij.nu Bijna een maandje.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rianne tetering - WaarBenJij.nu

Bijna een maandje..

Door: rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

26 April 2007 | Suriname, Paramaribo

Hallo, mensen hier ben ik weer, het weekend zit er al weer bijna op… dat gaat elke keer te snel voorbij. Maar het is op zich ook niet erg om morgen weer te beginnen, ik moet natuurlijk nog wel het gevoel blijven hebben dat ik hier voor mijn stage ben gekomen, haha.
We hebben dit weekend al wel meer gezien van Suriname, Paramaribo kennen we nu wel (een deel ervan tenminste…)
Vrijdag waren we vrij, en zijn we eerst eens boodschappen in gaan slaan, en daarna zijn we gaan internetten en s’avonds hebben we gegeten bij een waroeng, dat is een Javaans eet tentje en in de wijk achter ons zitten er super veel van.
Maar zoals jullie ook kunnen lezen proberen we zoveel mogelijk van het Surinaamse eten uit en dat bevalt goed! Het is wel erg pittig, maar daar proberen we aan te wennen hehe dat gaat gepaard met een mond die in de fik staat, een zere keel en een loopneus… (maar verder smaakt het goed)
En na de waroeng zijn we nog wat gaan drinken met ons huisgenootje Juliette bij ’t vat, als je Nederland mist moet je daar gaan zitten want daar kom je alle stagiaires, vrijwilligers en vakantie gangers uit ons kikkerlandje tegen.
Zaterdag zijn we vroeg op gestaan want we hadden om 9uur afgesproken met Ilja, Evy en Peggy om naar New Amsterdam te fietsen, en natuurlijk hadden we daar de warmste dag voor uitgekozen!
We zijn vanuit hier eerst naar Leonsburg gegaan en vanuit daar hebben we een bootje geregeld die ons de Suriname rivier over heeft gevaren, en toen zijn we in de snikhete zon naar het openlucht museum (fort New Amsterdam) gefietst, en hebben daar rond gewandeld. Er is ook een gevangenis bij die tot 1981 nog in gebruik was, en waar mensen in een hokje zaten van 2 bij 1 meter, en met een klein luchtgaatje er in!!
Maar dat was nog niet zo erg als wat we daarna hoorden, die man van het museum zei dat er nog een gevangenis in Suriname is, waarbij er 16 mensen in een hokje van 4 bij 4 meter zitten! Ik zou hier geen crimineel willen zijn zeg..
En nadat we daar hebben rondgekeken zijn we doorgefietst (in de nog hetere zon) naar de suikerfabriek, en de plantages daarbij, maar toen we daar aankwamen na 3 kwartier fietsen stonden er een paar vies uitziende mannen te roepen dat zij de gidsen waren, en zijn we ook weer om gedraaid want de “suikerfabriek” zag er nog erger uit dan die mannen… niet een bezoekje waard dus.
Ik was zo blij toen ik weer op dat bootje zat, lekker een verkoelend windje!!
S’avonds hadden we een feestje bij Evy en Peggy omdat Evy om 0:00 uur 20 werd en daarna zijn we op stap gegaan. Naar de Starzz daar zijn we de vorige keer ook heen gegaan en ik hoopte dat er deze keer betere muziek werd gedraaid, maar nee.
Ik zal gewoon moeten wachten tot ik thuis weer naar de Extase kan gaan.
En vanmorgen heb ik eens lekker uit kunnen slapen, normaal word ik vroeg wakker door het licht en de warmte. En toen zijn Kim en ik weer cultureel gaan doen, we zijn hier in Paramaribo naar fort Zeelandia geweest, het Surinaams museum, over de slavernij en de verschillende volkeren en de plantages van vroeger, dat was ook wel interessant.
En vanavond vroeg naar bed, morgen zullen we maar weer eens gaan werken, want ik had vandaag echt het gevoel alsof ik vakantie had haha, vooral met dit weer, heerlijk!
En volgend weekend gaan we hier Koninginnedag vieren, en voor het weekend daarna hebben we een tripje gepland, eindelijk!
We gaan naar Matapica, dat ligt aan de kust en daar gaan we schildpadden spotten die hopelijk eieren gaan leggen, lijkt me super om te zien! En we gaan me de helikopter heen en met een boot terug, gaaf he?!
Maar nu ga ik afsluiten, ik houdt jullie op de hoogte.

Groetjes!

25 April extra verslag:

Het is al weer Woensdag, en hebben we er al weer drie dagen stage lopen op zitten.
Vandaag stond ik een keertje niet ingepland als unit oudste, dat was wel fijn, hoewel het toch wel erg druk was op de afdeling. In het hele ziekenhuis liggen de bedden vol en nu waren ze van plan om van een ander specialisme ook mensen op onze bedden neer te gaan leggen, maar dat heeft ons afdelingshoofd toch wel weten te voorkomen, want dat kunnen wij op onze afdeling niet aan omdat er hier ook al zo weinig personeel rond loopt.
We zijn vandaag heel luxe met de taxi naar het werk gegaan, voor de tweede keer, het grote regenseizoen is begonnen en we kunnen het merken ook!
Hele stortbuien komen hier naar beneden gevallen, en zo hard al het vanmorgen ging heb ik hier nog niet mee gemaakt zo erg! Gelukkig dat we met de taxi waren hoor, want we waren er op ons fietsje niet door heen gekomen. Hele straten staan blank, en hier hebben ze geen afvoer putjes maar wel diepe kuilen in de weg wat nog gevaarlijk is ook omdat je ze nu niet meer kan zien.
En vanmiddag toen we op de terug weg waren reed onze taxi langs een andere weg, door de wat armere wijken en daar stonden dus ook hele huizen blank, je zag niets meer van de straat alleen een rivier tussen de huizen, en mensen die met bakjes en kommen bezig waren om de begane grond maar droog te krijgen. Ons huis waar wij in zitten ligt wat hoger dus wij zullen hier wel geen last van krijgen… Het enige waar wij last van hadden waren al die insecten die naar binnen kwamen omdat het daar droog was, maar die zitten hier wel meer je raakt er op zich wel aan gewend, we hebben al drie kakkerlakken gevonden, en het zullen wel niet de laatste zijn, die vieze beesten!!
Maargoed, vanavond gaan we met onze huisbaas naar een film, het is deze week film festival en ze vroeg of we mee wilden naar de film, hij is vroeg afgelopen zodat we wel lekker op tijd kunnen gaan slapen.
Kim en ik liggen door de week wel meestal rond 20:30/ 21:00 uur in bed, omdat het toch wel vermoeiend is!
Maar morgen nog een dagje werken, en dan is het 5 dagen vrij!
Op vrijdag zijn we altijd vrij, maar maandag is het Koninginnedag en dinsdag is het 1 mei dan is het hier een feestdag, de dag van de arbeid. (En dan zitten we hier al een maand, jeetje wat gaat dat snel zeg!) En er is dan veel te doen in de stad, en bij cafés dus we zullen eens flink gaan feesten dit weekend  zaterdag is er bij café “zus en zo” een jam sessie met instrumenten uit Suriname en Afrika, dus daar willen we ook nog heen, om ons muzikale talent op te gaan botvieren haha.
Maargoed luitjes dit was een kort berichtje omdat we even snel onze boterhammen gaan eten en dan richting de bios gaan.

Doei doei!!

sorry dat er deze keer geen foto's bij staan maar ik ben ze vergeten op mijn usb te zetten!
maar jullie zijn op de hoogte in ieder geval ;)

• 27 April 2007 - 10:51

MarTijn:

haha die opmerking over extase :) is het dan niet veel leuker uitgaan in suriname?
    nou je hebt in ieder geval weer veel feesten voor de boeg, wij hier ook overigens. gisteren trouwens weer eens op de planken gestaan :P blijft leuk! geniet en ik zal voor je bidden dat je huis niet onder zal lopen. x marTijn

• 27 April 2007 - 11:35

Mam:

He meis
    Leuk dat mev. M.je mee vraagt naar de film,hopelijk was t iets.Leuk dat je Oma ook even had gebeld,het eten was lekker.Zit wel op meer detais over t ziekenhuis te wachten.Ben je nog de enige stagere op de afdeling of is dat Belgies meisje gebleven?Wat Malou schrijft over de mannen dat klopt helemaal.Dat had ik je ook verteld he?En als het regent dan kom je dus gewoon later?(Was een berichtje van Ilja)Ik mail je vanavond nog ,maar dan op je mailbox.

Mam xxx

• 27 April 2007 - 14:50

Peter:

Hoi Rianne.

Leuk om je verslaggeving te kunnen volgen op deze manier,ik hoop dat je het nog een paar maanden zo kunt volhouden, ook was de reactie voor madeleine heel erg leuk door je vader uit geproken.

groetjes peter en marilyn.

• 27 April 2007 - 19:59

Marjo:

wat gaat de tijd snel he.maar ben maar blij met wat regen zoudenwij ook wel willen als is het er maar een kwart ervan.geniet ze verder er nog van en probeer ook wat te leren van je stage.niet alleen eten en uitgaan(haha).
    groetjes uit het warme vlijmen
    Theo en Marjo

• 28 April 2007 - 08:46

Nerea Van De Welpen:

Lieve Rianne,zoals belooft ben ik op scouting gegaan!En ik vint het heel leuk!Maar ik mis jou,ook al is het leuk.Maar hoe is het in Suriname?o,ik moet ophouden (moet van k).Heel veel liefs Nerea Huijbregts.

Jasper Van De Welpen:

hoi rianne

Heb je het daar goed en hoe warm
    is het daar en wat heb je al gedaan.
    En ik vindt het jammer dat je weg bent
    en ik mis je wel een betje maar dat vindt ik niet erg.
    Wandt ik heb er na me zin op de scouting
    en ik ben weeste zwemmen in een meer
    dat schoon is.
    En ik heb een kikkervisje gevanen
    en dat is gisteren dood gegaan en dat is jammer en daar na heb ik hem begraven.
    En ik heb er een steen op gelegt als
    een begraafsteen op een graf.
    Van een doden en heb je leker geslapen
    ik wel.

de liefe groetjes van jasper xxx

Job Vandewelpe:

hallo rianne ik heb het heel leuk heer maar ik vint het leuker als je bent

Imke Van De Welpen:

ik vind het jammer dat je weg bent
    en heb je leuke vriende gemaakt rianne
    en heb je het daar leuk in suuriejaame
    en ik heb een kikkervisje gevange maar
    hij is gistere dood gegaan.
    en ik en mijn broer hebben hem begraaven
    met een steen
    en heb je leker geslaapen ike wel.

en de lieve groetjes van imke xxx.

Diego Welpen:

lieve rianne lekker warm in suriname

• 28 April 2007 - 08:53

Gabrix:

Zeg Rianne, dat stagelopen is meer een vakantie, lijkt het wel !!
    Jij hebt het daar echt wel naar je zin!!
    Mag je in het ziekenhuis trouwens ook foto's maken? Laat maar eens wat zien van dat vakantieoord dat ze daar ziekenhuis noemen. Maar alle gekheid op een stokje,;) Natuurlijk heb je het daar prima naar je zin, het zou een heel lange stage worden als het niet zo was.
    We hebben trouwens alle regen die jij daar over je heen krijgt hier hard nodig, want hier is al enkele weken geen spat gevallen en voor NL-begrippen is het hier nu al zomer. elke dag +/- 26 klein nulletje C.

Rietje,

Veel plezier en tot schrijfs !!

Gabri . . .

• 28 April 2007 - 08:53

David Van De Welpe:

Hallo rianne ik vind het jammer dat je weg bent

groetjes david